jannebloggen

Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Jannefamiljen och namn.

Av Amanda - 11 november 2012 12:00

Japp, Janne har en familj. En hyfftsat bra sådan också (för att inte säga jättebra)


Janne heter alltså egentligen Janitor Face. Hur det där med Janitor kom till är jag lite mindre säker på dock. Janitor betyder typ vaktmästare, och speciellt händig är han sannerligen inte (förutom på att skada sig själv då möjligtvis). Men i allafall så heter alla hästar, från samma uppfödare, födda samma år (2006 för att vara exakt) någonting på J och sen Face i efternamn. Alltså J(föddtvåtusensex)anitor Face (som alla andra från samma uppfödare alltså). Fast sen kanske det finns nån jättegullig liten historia om hur han fick sitt vaktmästarnamn, det vet ju inte jag, och inte lär jag få veta det heller. Ovan nämna tränare/uppfödare tycker nämligen att janne har det lite bättre än vad han förtjänar - med tanke på antalet insprungna kronor (dvs 0, och uppfödarpremien är 10%. 10% på noll är = 0) å andra sidan är det ganska många hästar som föds där varje år. Jaja nog tjatat om namn, han heter ju det han heter och jag tycker att det är ganska så stiligt!


I alla fall, Jannepappan, heter så mycket som Muscles Yankee. 

 

En ståtlig häst som sprungit in massa pengar (vunnit hambeltonian, enligt uppgift från någerlunda säker källa.) Muscles Yankee har 215 svenskregistrerade avkommor som tillsammans har gjort 4398 starter och dragigt in 55 698 777 svenska riksdaler. Det är en snittsumma på ca 259 064 per avkomma. inte så illa pinkat med tanke på att en av dom (nämner inga namn) inte har tjänat en krona! Han räknas även som elithingst (Muscles yankee alltså, inte Janne)


Jannemamman heter Camargue, hon har också sprungit in massa pengar (hittar ingen summa nu men har för mig att det var typ 700 000 nånting) hon har 4 svenskregistrerade avkommor, som tillsammans gjort 29 starter och tjänat 693 800 kr (okej, nu ljög jag lite igen. Avkomman som grejjade dom pengarna heter IN VIVO FACE, jannes storebrorsa alltså, De andra svenskreggade har inte dragigt in en krona) Tyvärr saknar vi bild på Jannemamman, hon står i norge, det är allt vi vet! Jannemamman är för övrigt uppfödd av Alwin Schockemöhle, och det vet väl alla dressyrnissar vem det är? Inte så konstigt att Janne vill dressyra, han har det ju i blodet!


 

Janitor Face <3

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda - 5 januari 2013 20:10

För dom allra flesta är det kanske en självklarhet att kunna skritta sin häst uppsuttet i sånt här väglag (dvs stenhårt). Men för mig har det inte varit det, därför har jag fått skritta för hand. Alltså Janne är världens snällaste häst, men det finns...

Av Amanda - 4 januari 2013 19:26


både bloggen och mitt övriga liv blir lite lidande pga allt skolarbete nu, eftersom jag fick lov att fixa en ny dator så gick ju mer än halva dagen bort igår, så jag ligger lite efter. Men jag tröstar mig med att detta är slutspurten, allt ska va inn...

Av Amanda - 3 januari 2013 16:57

Ja, så skulle man kunna uttrycka det. Är helt dränkt i skolarbete men hade ändå läget under kontroll - tills i morse då min dator bestämmer sig för att den inte vill vara med längre. Tack för den liksom! På den fanns tre halvfärdiga arbeten. Dea...

Av Amanda - 1 januari 2013 19:30

      Jag övar mig lite på systemkameran, går sådär, men jag lär mig väl jag också :) ...

Av Amanda - 1 januari 2013 19:29


Målsättningar är viktigt att ha, för att ha något att jobba för och hålla igång motivationen. Jag har tänkt en del på våra målsättningar för 2013 och kommit fram till en hel del...   I år ska jag verkligen lägga ner energi på att träna, både mig ...

Presentation


välkommen till Jannebloggen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards